توان خروجی مجاز موتورهای القایی با توجه به شرایط محیطی
موتورهای
الکتریکی بر اساس کارکرد در محیطی با درجه حرارت 40 درجه سانتیگراد و
ارتفاع از سطح دریا تا حداکثر 1000 متر طراحی میشوند. چنانچه به هر علتی
این فرضیات تحقق پیدا نکنند با توجه به جدولهای زیر، میزان توان خروجی مجاز
موتورها، تغییر می نماید.
درجه حرارت محیط (سانتیگراد)
|
30
|
40
|
45
|
50
|
55
|
60
|
70
|
80
|
نسبت توان خروجی مجاز به توان نامی موتور بر حسب درصد
|
107
|
100
|
96.5
|
93
|
90
|
86.5
|
79
|
70
|
ارتفاع نسبت به سطح دریا(متر)
|
1000
|
1500
|
2000
|
2500
|
3000
|
3500
|
4000
|
|
نسبت توان خروجی مجاز به توان نامی موتور بر حسب درصد
|
100
|
96
|
92
|
88
|
84
|
80
|
76
|
|
تعداد دفعات مجاز استارت/استپ متوالی یک موتور القایی
وقتی
موتوری بصورت متناوب، استارت/استپ میشود؛ با توجه به تلفات حرارتی زمان
استارت، نمیتوان از آن موتور، توان خروجی برابر با توان نامی موتور انتظار
داشت. میزان مجاز بار قابل اعمال به موتور در این حالت به تعداد استارت در
ساعت، ممان اینرسی بار و سرعت بار بستگی دارد. تنشهای مکانیکی نیز ممکن
است باعث اعمال محدودیتهای بیشتری نسبت به محدودیتهای حرارتی گردد.
توان خروجی مجاز =P=PN √(1-m/m0)
PN = توان نامی موتور در حالت کارکرد پیوسته
M = x. (JM+J'L)/JM
x: تعداد استارت/استپ موتور در ساعت
JM: ممان اینرسی بار بر حسب kgm2 ، که چنانچه سرعت شفت با سرعت بار، متفاوت بود(در صورت استفاده از گیربکس)، در نسبت (Load Speed/Motor Speed)2 ضرب خواهد شد.در ضمن توجه داشته باشید که برای هر ماشین الکتریکی چرخانJ=1/4(GD2) میباشد.
m0:
حداکثر تعداد استارت/استپ در ساعت برای یک موتور در حالت بیباری که برای
هر کارخانه سازندهای، جداگانه ارایه میشود. بطور مثال، این مقدار برای یک
موتور 4 قطب و 30 کیلووات ساخت شرکت ABB برابر با 1000 میباشد.
تولید نویز در موتورها
منابع اصلی
نویز در یک موتور ، فن نصب شده بر روی آن و همچنین مدار مغناطیسی موتور
میباشد. معمولا" در موتورهای توان بالا و سرعت زیاد، اثر نویز ناشی از فن
بر نویز ناشی از مدار مغناطیسی غلبه میکند در حالیکه در موتورهای سرعت
پایین ، نویز ناشی از مدار مغناطیسی غالب میباشد.
میزان نویز را با واحد دسیبل db اندازهگیری میکنند
مقاومت عایقی موتور
قبل از راهاندازی یک موتور و یا زمانی که به خیس شدن سیمپیچ یک موتور شک کردهاید، باید مقاومت عایقی موتور را چک کنید.
مقاومت عایقی اندازهگیری شده با ولتاژ 500 ولت DC و در 25 درجه سانتیگراد باید از مقدار مرجع زیر بیشتر باشد :
Ri > 2P+ (20 * U)/1000
Ri = مقاومت عایقی بر حسب اهم
U = ولتاژ فاز به فاز موتور بر حسب ولت
P = توان خروجی موتور بر حسب کیلووات
به ازای هر 20 درجه سانتیگراد افزایش درجه حرارت محیط، مقدار مرجع مقاومت عایقی نصف میشود.
اگر
مقدار اندازهگیری شده مقاومت عایقی از مقدار مرجع کمتر باشد ، عایق
کاملا" مرطوب میباشد و باید به مدت 12 تا 16 ساعت با دمای 90 درجه و سپس 6
تا 8 ساعت در دمای 105 درجه ، در کوره خشک شود.
توجه داشته باشید که اگر مرطوب بودن سیمپیچ ناشی از آب دریا باشد(حاوی نمک)، آنگاه سیمپیچ باید کاملا" تعویض گردد.
سرعت موتورهای القایی
با توجه به اینکه سرعت موتورهای القایی در بیباری تقریبا" برابر با سرعت سنکرون میباشد و از رابطه n(r.p.m)=120*frequency/number of poles بدست میآید (تفاوت سرعت بیباری با سرعت سنکرون در موتور، ناشی از تلفات بیباری ماشین می باشد).
همانطور که میدانیم ، سرعت موتورهای القایی در بار نامی، نسبت به بیباری کمتر میباشد که با عامل لغزش تعیین میشود (S : slipping) . کاهش سرعت در بار کامل، حدودا" 3 تا 4% نسبت به سرعت در بیباری میباشد. برای نمونه سرعت در بار کامل چند موتور ساخت ABB در زیر ارایه شده است:
تعداد قطب
|
سرعت سنکرون(rpm) در 50 هرتز
|
سرعت در بار نامی(rpm)
|
2
|
3000
|
2900
|
4
|
1500
|
1440
|
6
|
1000
|
960
|
8
|
750
|
720
|
10
|
600
|
580
|
12
|
500
|
480
|
16
|
375
|
360
|